Sidor

fredag 5 april 2013

Den slaviska jordgudinnan - Mati Syra Zemlya


För tillfället läser jag en bok som heter" Myter och legender" av Philip Wilkinson, han har samlat myter, folksagor och sägner från olika värdsdelar. En ganska bra bok där man får en överblick över de myter som är mest framträdande i olika värdsdelar, den är kanske inte så djupgående men rolig att läsa och man får en överblick över hur Gudinnor och Gudar dyrkades. När jag läste om den slaviska jordgudinnan kom jag att tänka på min mormor som aldrig arbetade i trädgården den 1 Maj och när mamma frågade varför visste hon inte, hon hade hört någonstans att man aldrig skulle sätta fröer eller gräva i jorden just 1 Maj. Undrar om det finns någon liknande berättelse i den nordiska mytologin? Tror jag ska forska vidare om det. Här kommer myten om Mati Syra Zemlya.

Den slaviska jordgudinnan kallades Mati Syra Zemlya (Den fuktiga moder jord). Hon gavs normalt ingen specifik gestalt men man sa att hennes ande förkroppsligades i den bördiga jorden under hennes anhängares fötter. Även om hon vanligen saknade skepnad betraktades hon som full av liv och hjälpte därför allting i jorden att spira. Vid speciella tillfällen, när hon antog mänsklig form, sades hon uppträda som en kvinna med mörk jordfärgad hud, iklädd traditionella kläder och att hon besökte människors hus och välsingnade dem. De heliga dagar då hon framträdde, främst 1 Maj och 24:e Juni fick ingen plöja i jorden. Man dyrkade henne genom att gräva ett hål i marken och lägga ner offergåvor av bröd och vin.
Ur "Myter och Legender", Philip Wilkinson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar