Sidor

torsdag 18 april 2013

Att ha händerna i jord

Jag har under ett par veckors tid sått fröer som nu börjar gro och tittar upp lite här och var i sina krukor. När jag nu har haft händerna i jorden så har jag passat på att jobba lite extra med jordelementet i mitt liv. Jord är det element som vi står och går på och vår egen fysiska kropp. Att arbeta med jordelementet handlar bland annat om att försörja sig på olika sätt. Om arbete, pengar och bostad, ta hand om sin kropp, förhållningssätt till djur och natur. I jordens element blir också idéer och tankar synliga för oss själva och för andra.
Under de senaste månaderna har jag haft en våldsam obalans i jordelementet, arbetslös och dålig ekonomi och oro som har satt spår i kroppen i form av eksem och sömnstörningar. Vardagen har handlat om jobbsökande och hur pengarna ska räcka till det nödvändigaste. Det har också varit lärorikt men inte speciellt roligt att tvingas till nya insikter om hur jag behöver förändras. Att se sina egna dåliga sidor är aldrig kul. Nu har livet tagit en ny vändning och jag kan se positivt på framtiden igen, inte så att allt har förändrats över en natt men små ljusglimtar här och där.
Att ha händerna i jorden är lugnande och när jag tittar ner och ser den svarta jorden på mina händer tänker jag på transformation. Jag sänder en tacksam tanke till moder jord för de insikter jag har fått. När jag försiktigt lägger ner de små fröerna i jorden med förhoppningen att de ska gro, så ser jag framför mig hur mina nya insikter gror. Jag planterar uthållighet – att varje dag göra det jag har satt mig för, mod – att våga förändras, tillit – till mig själv och det goda i livet, en ekonomi i balans. När jag varje dag vattnar, så vattnar jag inte bara de fysiska fröerna utan också de andliga fröer jag har sått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar